Logo De Kleine Wereld Asse

Onze huiswerkvisie


1. Waarom huiswerk?


Een brug tussen school en thuis

Via het huiswerk zien ouders waarmee de kinderen bezig zijn in de klas. Ouders krijgen via de agenda informatie over wat aan bod komt in de klas. Onze leerlingen nemen zo een stukje school mee naar huis en het biedt een gelegenheid om in te gaan op wat het kind op school heeft ervaren.

Deze betrokkenheid is van belang voor de motivatie van kinderen.


Inoefenen, herhalen en beheersen van de leerinhoud

Huiswerk speelt een rol bij het opnemen, inoefenen en herhalen van in de klas aangebrachte leerstof. Inoefening en herhalen van de leerstof, die in de klas werd verworven, draagt bij tot het vastzetten van de leerinhouden.


Leren leren: organiseren en plannen

Via de agenda leren de leerlingen plannen, organiseren en uitvoeren. Op die manier werken de leerlingen aan hun eigen positieve leer- en werkhouding. Dit is belangrijk bij de voorbereidingen naar latere studies. Daarom zorgen we ervoor dat er voor verschillende vakken studietips en leerwijzers meegegeven worden. Dit proces volgen we op en sturen we stelselmatig bij.


Terugkoppeling leerling ↔ leerkracht

De leerkracht zorgt ervoor dat het huiswerk verbeterd is. Dit kan door de leerkracht zelf, klassikaal of met behulp van een correctiesleutel (door de leerling zelf). De leerkracht geeft mondelinge of schriftelijke feedback over het huiswerk en dit binnen een zo kort mogelijke tijdspanne.


Pré-teaching ter voorbereiding

Verder zetten we huiswerk ook in in de vorm van pré-teaching, leerlingen de les al even laten bekijken van de volgende dag. Zo wordt de voorkennis al even opgeroepen en staan kinderen al even stil bij wat er de volgende dag zal komen.


Engagement rond gedifferentieerd huiswerk

Net zoals we in de klas differentiëren in functie van de noden van het kind, trachten we dit ook na te streven bij het huiswerk. Op deze manier bieden we elk kind groeikansen aan en blijft hij of zij gemotiveerd. Differentiatie zorgt voor positieve succeservaringen om zich goed te voelen op school. Met differentiatie proberen we volgende verschillen op te vangen:


  • Verschillen in tempo
  • Verschillen in niveau
  • Verschillen in interesse
  • Verschillen in behoefte aan begeleiding


Kinderen uit dezelfde klas kunnen dus verschillend huiswerk krijgen. We streven naar gelijkwaardige inspanningen en haalbaarheid voor elk kind.



2.   Wanneer huiswerk en hoe lang?

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag
1ste leerjaar x x x x
2de leerjaar x x x x
3de leerjaar x x x x
4de leerjaar x x x x
5de leerjaar x x x x
6de leerjaar x x x x

Alle kinderen krijgen dagelijks huiswerk. Enkel op woensdag is er geen huiswerk voorzien. In de hogere leerjaren kan het echter wel dat er tegen donderdag een les of taak gepland wordt. Die wordt dan altijd tijdig meegedeeld. Hiermee worden onze leerlingen aangespoord om hun werk te plannen. We voorzien een geleidelijke stijging in de hoeveelheid huiswerk naarmate de leerlingen in een hoger leerjaar zitten.

Hieronder vindt u een overzicht van de tijd dat een leerling gemiddeld aan zijn huiswerk zou moeten spenderen.


  • 1ste leerjaar: 10 tot 20 minuten per dag + extra leestijd
  • 2de leerjaar: 10 tot 20 minuten per dag + extra leestijd
  • 3de leerjaar: 30 tot 60 minuten per dag
  • 4de leerjaar: 30 tot 60 minuten per dag
  • 5de leerjaar: tot 60 minuten per dag
  • 6de leerjaar: tot 60 minuten per dag


Let wel op: tijdens een toetsenweek kan de hoeveelheid huiswerk wel wat hoger liggen dan anders.


Wanneer is er nog geen huiswerk?


  • Wanneer de klasleerkracht of zorgleerkracht van jouw leerjaar jarig is, wordt er die dag geen huiswerk gegeven.
  • Op volgende dagen wordt er ook geen huiswerk gegeven: buitenspeeldag en Sinterklaas.


Wat met taken tijdens de vakantie?


Tijdens de vakanties doorheen het schooljaar worden er geen (papieren) werkbundels meegegeven naar huis, ook niet als hier naar gevraagd wordt.

Wat kan wel:


  • Oefeningen op Bingel/Kabas
  • Leestaak
  • Oefenkaartjes: flitskaartjes , splitskaartjes, tafelkaartjes,… om verder te automatiseren


Uitzondering: Wanneer er op het einde van het schooljaar beslist wordt op de klassenraad om een vakantietaak mee te geven tijdens de grote vakantie dan kan dit WEL een papieren werkbundel zijn.



3.   Wat is de taak van de juf of meester?


De leerkrachten controleren elke dag of de agenda ondertekend is. De leerkracht zorgt ervoor dat het huiswerk, binnen de opgegeven richtlijn qua tijdslimiet, voor iedereen, haalbaar is. De juf of meester geeft huiswerk dat bij de geziene leerstof aansluit. Hij/zij zorgt ervoor dat de huistaak duidelijk is. Daarnaast zorgen we voor voldoende variatie in het huiswerk.



4.   Wat is de taak van elke leerling?


Dat is vrij eenvoudig ... het huiswerk maken.


Wat als het huiswerk niet gemaakt is?


  • We vragen de reden.
  • We noteren dit in de agenda van het kind.
  • We manen het kind aan om in orde te zijn.
  • We geven het kind uitstel tot morgen of laten het huiswerk tijdens de pauze maken.


Indien het kind al verschillende malen het huiswerk vergat te maken, zal de school de ouders uitnodigen voor een gesprek hierover.


Als het kind het huiswerk niet aan kan (om welke reden dan ook), of de ouders ervaren dat het kind te lang aan het huiswerk moet werken, vragen wij dit te vermelden op het huiswerk of in de agenda.



5.   Wat verwacht de school van de ouders?


Afspraken maken, Bemoedigen en Controleren. Volgens dit ABC kan je het huiswerk van je kind het best begeleiden.


Afspraken maken

  • Vaste plaats: Het kind heeft best een eigen plaats om te studeren. Deze plaats hoeft niet groot te zijn, wel stil en rustig. Werken met tv of radio aan is niet aan te raden.


Bemoedigen

  • Interesse en aanmoediging (= coachen): Interesse hebben voor wat je kind op school doet en leert is belangrijk. Laat je kind aanvoelen dat je zijn inspanningen ziet en waardeert.
  • Overlopen: Samen met het kind de opdrachten in de agenda overlopen. Gebruik het stappenplan dat je vindt in de agenda.
  • Luisteren naar het lezen: Als uw kind een leesopdracht heeft, maak er dan een leuk moment van en luister mee.
  • Opvragen: Je kind opvragen mag maar is zeker geen verplichting.


Controleren

  • Respecteren van de opgegeven tijd. Zoals eerder gezegd, lukt dit niet, dan vermeld je dit in de agenda of op het huiswerk.
  • Controleren of het huiswerk gemaakt is. Overloop in de agenda de opgegeven huistaken en vink het bolletje aan indien uw kind de huistaak gemaakt heeft. Sluit de controle af met een handtekening onderaan de agenda.
  • Meld ernstige moeilijkheden en belangrijke problemen bij het maken van huiswerk op het huiswerk zelf of via de schoolagenda.



6.    Wat verwachten we niet?


De school verwacht niet van de ouders dat ze zelf de leerstof uitleggen en extra oefeningen geven aan hun kind. We verwachten niet dat u het huiswerk verbetert, dit gebeurt in de klas. De leerkracht verwerft op die manier belangrijke informatie omtrent wat gekend is en wat nog geoefend moet worden.

Share by: