Via het huiswerk zien ouders waarmee de kinderen bezig zijn in de klas. Ouders krijgen via de agenda informatie over wat aan bod komt in de klas. Onze leerlingen nemen zo een stukje school mee naar huis en het biedt een gelegenheid om in te gaan op wat het kind op school heeft ervaren.
Deze betrokkenheid is van belang voor de motivatie van kinderen.
Huiswerk speelt een rol bij het opnemen, inoefenen en herhalen van in de klas aangebrachte leerstof. Inoefening en herhalen van de leerstof, die in de klas werd verworven, draagt bij tot het vastzetten van de leerinhouden.
Via de agenda leren de leerlingen plannen, organiseren en uitvoeren. Op die manier werken de leerlingen aan hun eigen positieve leer- en werkhouding. Dit is belangrijk bij de voorbereidingen naar latere studies. Daarom zorgen we ervoor dat er voor verschillende vakken studietips en leerwijzers meegegeven worden. Dit proces volgen we op en sturen we stelselmatig bij.
De leerkracht zorgt ervoor dat het huiswerk verbeterd is. Dit kan door de leerkracht zelf, klassikaal of met behulp van een correctiesleutel (door de leerling zelf). De leerkracht geeft mondelinge of schriftelijke feedback over het huiswerk en dit binnen een zo kort mogelijke tijdspanne.
Verder zetten we huiswerk ook in in de vorm van pré-teaching, leerlingen de les al even laten bekijken van de volgende dag. Zo wordt de voorkennis al even opgeroepen en staan kinderen al even stil bij wat er de volgende dag zal komen.
Net zoals we in de klas differentiëren in functie van de noden van het kind, trachten we dit ook na te streven bij het huiswerk. Op deze manier bieden we elk kind groeikansen aan en blijft hij of zij gemotiveerd. Differentiatie zorgt voor positieve succeservaringen om zich goed te voelen op school. Met differentiatie proberen we volgende verschillen op te vangen:
Kinderen uit dezelfde klas kunnen dus verschillend huiswerk krijgen. We streven naar gelijkwaardige inspanningen en haalbaarheid voor elk kind.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
---|---|---|---|---|---|
1ste leerjaar | x | x | x | x | |
2de leerjaar | x | x | x | x | |
3de leerjaar | x | x | x | x | |
4de leerjaar | x | x | x | x | |
5de leerjaar | x | x | x | x | |
6de leerjaar | x | x | x | x |
Alle kinderen krijgen dagelijks huiswerk. Enkel op woensdag is er geen huiswerk voorzien. In de hogere leerjaren kan het echter wel dat er tegen donderdag een les of taak gepland wordt. Die wordt dan altijd tijdig meegedeeld. Hiermee worden onze leerlingen aangespoord om hun werk te plannen. We voorzien een geleidelijke stijging in de hoeveelheid huiswerk naarmate de leerlingen in een hoger leerjaar zitten.
Hieronder vindt u een overzicht van de tijd dat een leerling gemiddeld aan zijn huiswerk zou moeten spenderen.
Let wel op: tijdens een toetsenweek kan de hoeveelheid huiswerk wel wat hoger liggen dan anders.
Tijdens de vakanties doorheen het schooljaar worden er geen (papieren) werkbundels meegegeven naar huis, ook niet als hier naar gevraagd wordt.
Wat kan wel:
Uitzondering: Wanneer er op het einde van het schooljaar beslist wordt op de klassenraad om een vakantietaak mee te geven tijdens de grote vakantie dan kan dit WEL een papieren werkbundel zijn.
De leerkrachten controleren elke dag of de agenda ondertekend is. De leerkracht zorgt ervoor dat het huiswerk, binnen de opgegeven richtlijn qua tijdslimiet, voor iedereen, haalbaar is. De juf of meester geeft huiswerk dat bij de geziene leerstof aansluit. Hij/zij zorgt ervoor dat de huistaak duidelijk is. Daarnaast zorgen we voor voldoende variatie in het huiswerk.
Dat is vrij eenvoudig ... het huiswerk maken.
Indien het kind al verschillende malen het huiswerk vergat te maken, zal de school de ouders uitnodigen voor een gesprek hierover.
Als het kind het huiswerk niet aan kan (om welke reden dan ook), of de ouders ervaren dat het kind te lang aan het huiswerk moet werken, vragen wij dit te vermelden op het huiswerk of in de agenda.
Afspraken maken, Bemoedigen en Controleren. Volgens dit ABC kan je het huiswerk van je kind het best begeleiden.
De school verwacht niet van de ouders dat ze zelf de leerstof uitleggen en extra oefeningen geven aan hun kind. We verwachten niet dat u het huiswerk verbetert, dit gebeurt in de klas. De leerkracht verwerft op die manier belangrijke informatie omtrent wat gekend is en wat nog geoefend moet worden.
De Kleine Wereld Asse
Nieuwstraat 72
1730 Asse
02 452 70 32
Dirk Van den Eynde
directie@dekleinewereldasse.be
0494 07 38 45
Kim Rez
0486 99 15 72