Onze school wil een geloof-, leer-, en leefgemeenschap zijn, dat is dan ook de leidraad doorheen ons schooleigen opvoedingsproject. U kan ons opvoedingsproject ook in beeld zien.
“Wij geven les in
De Kleine Wereld, een katholieke school in Asse-centrum!” zeggen wij toch wel met enige fierheid. Elke dag opnieuw doen we dat tikkeltje meer om niet zomaar één van de zovele scholen te zijn… en het lukt ons aardig… ook al zeggen we het zelf. Hieronder leest u alles over het opvoedingsproject van onze school,
De Kleine Wereld in de Nieuwstraat. We hebben ons daarvoor gebaseerd op de “Opdrachten voor het Katholiek
Basisonderwijs”.
Let wel: Dit is geen “onbewerkbaar pdf-document”. Dit opvoedingsproject is steeds in beweging. Op regelmatige tijdstippen zullen we onszelf en dit project in vraag stellen en er zo voor zorgen dat dit de voorbode blijft van ons dynamisch schoolwerkplan.
De Kleine Wereld in de Nieuwstraat is een katholieke school waar aandacht is voor uniciteit en verbondenheid. We aanvaarden dat iedereen die bij ons schoolgebeuren betrokken is uniek is. Daarnaast geloven we ook in de groeikracht van elke leerling én van elke leerkracht.
“Elkaar kunnen en willen beter maken!”
De Kleine Wereld wil naar buiten komen als dialoogschool. Er is naast onze katholieke geloofstraditie ook plaats voor andere levensvisies en levenshoudingen, voor anders- of nietgelovigen. Waarden als respect, verantwoordelijkheid, solidariteit, dankbaarheid, … worden aan de kinderen meegegeven. We helpen onze leerlingen hun talenten te ontwikkelen en als persoon te groeien.
Daarbij gaat onze aandacht uit naar:
In een open en ontmoetende leerkrachtenstijl willen we onze leerlingen en onze collega’s zo optimaal mogelijk begeleiden en ondersteunen. Hoe kunnen we dit zo goed mogelijk doen?
Als katholieke school geloven wij dat God voor elk kind een toekomst heeft, dat elk kind de moeite waard is, dat elk kind talenten heeft.
Om alle leerlingen, ongeacht hun afkomst, geloofsovertuiging, thuissituatie, ontwikkelingsniveau, …
te laten ontwikkelen, werken we aan een krachtige leeromgeving en een brede basiszorg.
Wij, leerkrachten zien verschillen als iets positiefs en geloven erin dat we met elk kind iets kunnen bereiken. We zien diversiteit als een rijkdom en een uitdaging. Differentiatie in de brede zin van het woord is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. Om realistische doelen te stellen is evaluatie van groot belang. Zo willen we elk kind steeds weer opnieuw kansen geven. Om kinderen met hun talenten te laten schitteren is er behoefte aan goede samenwerking en overleg (tussen leerkracht, zorgteam, ouders, leerlingen en externe partners) in een veilig, warm en positief schoolklimaat.
In een pedagogische gemeenschap als
De Kleine Wereld willen we als leerkrachtenteam kinderen tot leren brengen en hen begeleiden in hun groeiproces. We zijn ervan overtuigd dat dit beter lukt wanneer er binnen ons team een positief welbevinden en een grote
betrokkenheid aanwezig zijn.
“Elkaar kunnen en willen beter maken” zit ondertussen in onze schoolcultuur.
Om dit alles te kunnen realiseren is er nood aan een goede organisatie. Ons schoolteam heeft een duidelijke visie en doelgerichtheid. Er is een hoge grote betrokkenheid vanuit alle geledingen en er wordt gestreefd naar sterk leiderschap. De verantwoordelijkheden van het personeel zijn zorgvuldig bepaald. Er is een grote wil tot “samen werken” tussen de verschillende partners binnen onze gemeenschap en dat kan het best in een open
communicatie. Er wordt ook geregeld ruimte gemaakt voor zelfevaluatie zodat we onze werking op een flexibele manier kunnen bijsturen. Daarnaast staan we als team en als school open voor vernieuwing en gaan we steeds weer op zoek naar verdere professionalisering.
Het moet duidelijk zijn: hoe beter ons team functioneert, hoe beter dit is voor al onze leerlingen… en daar doen we het toch voor!
Het team van De Kleine Wereld uit de Nieuwstraat in Asse
De Kleine Wereld Asse
Nieuwstraat 72
1730 Asse
02 452 70 32
Dirk Van den Eynde
directie@dekleinewereldasse.be
0494 07 38 45
Kim Rez
0486 99 15 72